null Rejestracja pojazdu używanego zakupionego w Polsce

Tłumaczenie na język angielskiTłumaczenie na język rosyjskiTłumaczenie na język ukraiński

 

 

Jeśli kupujesz używany samochód – który jest już zarejestrowany w Polsce – i chcesz wiedzieć, jak go przerejestrować, tu znajdziesz potrzebne informacje.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu. 
  2. Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty i przekaż je do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  3. Otrzymasz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu oraz tablice rejestracyjne. Pozwolenie czasowe jest ważne przez maksymalnie 30 dni. 
  4. Gdy masz już decyzję o czasowej rejestracji, musisz zaktualizować ubezpieczenie OC pojazdu.
  5. Decyzja o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym powinna być gotowa do odbioru w ciągu 30 dni.
    [!] Informacje o przygotowanym do odbioru dowodzie rejestracyjnym możesz sprawdzić samodzielnie na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.​​​​​​

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli ją wyrazisz.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez: 
    • notariusza lub
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu. 
  4. Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.: 
    • faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
    • umowa sprzedaży,
    • umowa zamiany,
    • umowa darowizny,
    • umowa dożywocia,
    • prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności
    • umowa przewłaszczenia np. banku, 
    • pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.
  5. Dowód rejestracyjny pojazdu.
  6. Tablice rejestracyjne.
    [!] Od 1 lutego 2022 r. możesz pozostać przy dotychczasowym numerze rejestracyjnym, jeśli składasz wniosek o przerejestrowanie pojazdu używanego, zakupionego w Polsce. Możesz to zrobić jeśli tablice są białe oraz mają oznaczenie unijne (gwiazdy na niebieskim tle). Dodatkowo tablice muszą być czytelne, czyli utrzymane w należytym stanie oraz niepogięte. Jeżeli tablice rejestracyjne zakupionego pojazdu nie spełnią tych warunków będziemy musieli przerejestrować Twoje auto na nowe numery, co będzie wiązało się z wyższą opłatą.
  7. Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
  8. Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  9. Jeżeli jesteś cudzoziemcem przebywającym w Polsce, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
    1. do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
        • zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadanie statusu uchodźcy, 
        • udzielenie ochrony uzupełniającej,
        • udzieleniem zgoda na pobyt tolerowany.
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o zrobieniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

[!] Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:

  1. w kasie urzędu dzielnicy,
  2. w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  3. przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.

W tytule przelewu wpisz:

  • markę i model pojazdu, 
  • numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
  • numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.
Opłaty komunikacyjne: Samochód

Przyczepa,

naczepa,

ciągnik rolniczy
Motocykl Motorower
Tablice rejestracyjne zwyczajne 80 zł 40 zł 40 zł 30 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne 1000 zł - 500 zł -
Dowód rejestracyjny 54 zł 54 zł 54 zł 54 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł
Nalepka legalizacyjna 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł
RAZEM 160 zł 120 zł 120 zł 110 zł
RAZEM (jeśli pozostawisz dotychczasowe tablice rejestracyjne z wydaniem pozwolenia czasowego)* 80 zł 80 zł 80 zł 80 zł
RAZEM (jeśli wnioskujesz o tablice indywidualne) 1080 zł - 580 zł -
RAZEM (jeśli przerejestrowujesz pojazd z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego, bez wydania pozwolenia czasowego** 66,50 zł 66,50 zł 66,50 zł 66,50 zł

*Dotyczy białych, niezniszczonych tablic rejestracyjnych wydanych przez Urząd m.st. Warszawy.

**Dotyczy białych, niezniszczonych tablic rejestracyjnych z unijnymi gwiazdkami na niebieskim tle, wydanych przez polskie organy rejestrujące.

Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Te opłaty możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na rachunek bankowy.

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić:

  • osobiście, 
  • przez internet.

Załatwiam sprawę osobiście:

  • Jeśli masz polskie obywatelstwo lub prowadzisz polską firmę – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz.
  • Jeśli jesteś cudzoziemcem lub prowadzisz firmę zagraniczną – przyjdź do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.
    [!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść z Tobą do urzędu lub mogą udzielić Ci pełnomocnictwa do załatwienia sprawy w ich imieniu. Musisz mieć wtedy pełnomocnictwa od każdego właściciela pojazdu osobno.
  1. Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu oraz zgodę na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych  – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty. Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty.
    [!] Formularze dostaniesz również na miejscu w urzędzie.
  2. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie jesteś nigdzie zameldowany musisz przedstawić inny dokument (na przykład: zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania), który zweryfikujemy podczas obsługi. Każdą taką sprawę rozpatrzymy indywidualnie.
  3. Sprawdzimy czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne – zarejestrujemy Twój pojazd. Otrzymasz od razu zalegalizowane tablice rejestracyjne i decyzję o czasowej rejestracji pojazdu. Wydamy Ci też pozwolenie czasowe, które jest ważne przez 30 dni – w tym czasie zastępuje ono dowód rejestracyjny. 
  4. Gdy masz już decyzję o czasowej rejestracji, musisz zaktualizować ubezpieczenie OC pojazdu. 
  5. W ciągu 30 dni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotuje Twój dowód rejestracyjny. Informację o tym czy jest gotowy do odbioru uzyskasz na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
  6. Przyjdź do urzędu przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego i odbierz decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego koniecznie zwróć nam pozwolenie czasowe oraz przedstaw ważną polisę OC.

[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy – np. zarejestrowania jednego pojazdu. Jeśli masz więcej spraw lub pojazdów – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Możesz zarejestrować pojazd przez internet przez skrzynkę Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) na stronie https://www.esp.pwpw.pl/ – musisz mieć założone konto w Elektronicznej Skrzynce Podawczej PWPW (ESP).
[!] Wszystkie informacje oraz powiadomienia będziesz otrzymywać na swoją ESP.

  1. Wniosek elektroniczny możesz podpisać:
    • podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo 
    • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
  2. Do wniosku dołącz dokumenty wymienione w sekcji Wymagane dokumenty w formie skanu lub zdjęcia.
  3. Po otrzymaniu wniosku musimy go zweryfikować. Jeśli wszystkie dane będą prawidłowe i kompletne, wezwiemy Cię do przekazania nam oryginałów wymaganych dokumentów. Wezwanie otrzymasz drogą elektroniczną na skrzynkę ESP, z której otrzymaliśmy wniosek.
  4. Przekaż nam wymagane dokumenty pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru na swój koszt.
  5. Po ich otrzymaniu i weryfikacji skontaktujemy się z Tobą drogą elektroniczną w celu uzgodnienia przesłania pocztą za potwierdzeniem odbioru (na Twój koszt): pozwolenia czasowego, zalegalizowanych tablic rejestracyjnych, decyzji o czasowej rejestracji pojazdu.
  6. Gdy otrzymasz już decyzję o rejestracji, musisz ubezpieczyć swój pojazd jeszcze w tym samym dniu.
  7. W ciągu 30 dni poinformujemy Cię drogą elektroniczną o możliwości odbioru dowodu rejestracyjnego. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie. Po uzgodnieniu z nami możemy również przesłać Ci go pocztą za potwierdzeniem odbioru na Twój koszt.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (ul. Obozowa 57). Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:

Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie grozi Ci kara administracyjna. Więcej informacji znajdziesz w naszym artykule „Od 1 stycznia 2024 r. nowe zasady rejestracji pojazdów”.
  2. Jeśli kupisz pojazd już zarejestrowany od Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Sił Zbrojnych RP, Służby Celnej to nie musisz przedstawiać dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych.
  3. Jeśli dane zbywcy pojazdu są niezgodne z danymi w dowodzie rejestracyjnym to do wniosku o rejestrację pojazdu musisz dołączyć wszystkie dokumenty, które potwierdzają fakt przeniesienia prawa własności.
  4. Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w Warszawie jest Prezydent m.st. Warszawy. Pracownicy upoważnieni przez Prezydenta są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UBF), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.
  5. W województwie mazowieckim kończą się tablice rejestracyjne z wyróżnikiem „W” np. WX 12345. Do czasu wyczerpania się puli takich tablic, nadal będziemy rejestrować auta z takim wyróżnikiem. Minister Infrastruktury przydzielił nam już nowy wyróżnik tablic rejestracyjnych czyli „A” np. AX 12345. Od stycznia 2023 r. będziemy wydawali nowe tablice rejestracyjne, rozpoczynające się od literki „A” dla pojazdów, które mają zmniejszone tablice rejestracyjne.
  6. Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów muszą zapłacić podatek od środków transportowych. Więcej informacji wraz z drukiem deklaracji i załącznikiem do deklaracji, znajdziesz w karcie informacyjnej Określenie lub korekta zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych.

Podstawa prawna

Wersja 2.0 z 15.05.2024 r.

Did not find the information?