Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska

Wstecz

Dotacje do inwestycji - wymiana kotłów, źródła energii odnawialnej, usuwanie azbestu, przyłącza kanalizacyjne, zbiorniki bezodpływowe

Dotacje podczas epidemii załatwisz bez wychodzenia z domu

Mieszkańcy  cały czas mogą ubiegać się o finansowe wsparcie w ramach warszawskiego programu antysmogowego. Mimo ograniczeń związanych z epidemią, niezmiennie mają możliwość skorzystania z miejskich dotacji - cały proces formalności odbywa się teraz zdalnie, bez konieczności wychodzenia z domu.

Wnioski będą przyjmowane w trybie zdalnym aż do odwołania.

 

Jak złożyć wniosek

Wnioski na wymianę kotłów, palenisk na paliwo stałe albo olej opałowy można przesłać do miejskiego Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej (BOPiPK) na trzy sposoby:

  • mailowo - wypełniony formularz należy zeskanować i przesłać na adres bopipk@um.warszawa.pl,

  • telefonicznie - zadzwoń pod numer 22 325 96 06. Dyżurujący specjaliści w godz. 8.00-16.00 odpowiedzą na pytania i wypełnią papierowy wniosek na podstawie danych, które zostaną podyktowane. Wniosek będzie można uzupełnić i podpisać w późniejszym terminie,

  • korespondencyjnie - można przesłać wypełniony wniosek w wersji papierowej na adres: Urząd m.st. Warszawa, Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej, ul. Kredytowa 3, 00-056 Warszawa.

 

Ewentualne braki w przesłanym wniosku nie powodują jego odrzucenia. Będzie on procedowany.

Wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione telefonicznie lub mailowo, a brakujące dane i oryginalne podpisy uzupełnione przed rozpoczęciem inwestycji, podczas spotkania z przedstawicielami urzędu.

 

Zdalne kontrole inwestycji

Warszawa prowadzi kontrole inwestycji również w trybie zdalnym. Pracownicy najpierw kontaktują się z mieszkańcami telefonicznie, umawiają termin kontroli oraz instruują, w jaki sposób przeprowadzić ją przy pomocy smartfona. Następnie umowę o dotację dostarcza do mieszkańca kurier, a potem dokumenty trafiają do urzędu.

 

Oblicz ekodotację i złóż dokumenty

Zachęcamy również do skorzystania z internetowego kalkulatora dotacji, który umożliwia obliczenie online wysokości dotacji na wymianę „kopciucha”. Dokumenty przyjmowane są przez cały rok (do 31 grudnia 2022 r.). Formularz dotacji i więcej informacji o miejskim programie znajdują się na stronie zielona.um.warszawa.pl.

Dotacje na likwidację kopciuchów

Stolica wprowadziła nowy system dotacji do ekologicznego ogrzewania domów. Wyższa kwota wsparcia inwestycji w budynkach wielorodzinnych, dodatki na odnawialne źródła energii i dofinansowanie dostępne cały rok to kilka zmian w uchwale, którą 26 września 2019 r., przyjęli stołeczni radni.

 

Dotacje szyte na miarę

Od marca 2019 r. warszawiacy mogą uzyskać wyższą dotację na likwidację kopciucha, przy czym wysokość dotacji zostanie dostosowana do rodzaju budynku i skali inwestycji. Kwota wzrosła z 7 tys. zł do 12 tys. zł.

Teraz kolejną zachętą dla mieszkańców domów jednorodzinnych, którzy zdecydują się m.in. na podłączenie do gazu będzie dodatkowe 10 tys. zł na nową lub modernizowaną instalację grzewczą. Na jeszcze lepsze warunki będą mogły liczyć osoby, które chcą korzystać z ciepła sieciowego – dofinansowanie może wynieść aż 40 tys. zł. Z kolei zdecydowani na zastąpienie kopciucha gruntową pompą ciepła mogą liczyć nawet na 50 tys. zł wsparcia od miasta.

Zarządzający budynkami wielorodzinnymi również otrzymają wyższe kwoty dopłat do eko-inwestycji. Nowa uchwała proponuje zwiększenie dotacji na podłączenie budynku wielorodzinnego do sieci gazowej – do 80 tys. zł (obecnie jest to 15 tys. zł); do sieci ciepłowniczej – do 90 tys. zł (obecnie 20 tys. zł); instalację gruntowej pompy ciepła – do 100 tys. zł (obecnie można uzyskać do 40 tys. zł).

 

Liczy się efekt ekologiczny

Najwyższe dotacje miasto udzieli mieszkańcom zastępującym kopciucha odnawialnymi źródłami energii, czyli tzw. „zielonym ciepłem”. Nieco mniej korzystne będzie podłączenie budynku do miejskiej sieci ciepłowniczej, a na końcu sieci gazowej. Stolica nie wspiera finansowo montowania nowych pieców na paliwo stałe (np. na pellet), ponieważ ulatujący z nich dym zanieczyszcza środowisko.

 

Im szybciej, tym korzystniej

Najbardziej atrakcyjna suma dotacji przewidziana jest na 2019 i 2020 r. Później, w 2021 r. kwota będzie zmniejszona do 90%, a w roku 2022 – do 70%. To motywacja mieszkańców Warszawy do jak najszybszej decyzji o likwidacji kopciucha.

 

Ułatwienia dla mieszkańców

Wszyscy zainteresowani uzyskaniem finansowego wsparcia na ekologiczne formy ogrzewania będą mogli złożyć wniosek w swoim urzędzie dzielnicy. By mieszkańcy nie martwili się o czas realizacji inwestycji i okres rozliczeniowy, nowa uchwała znosi okresowe przyjmowanie dokumentów. Dzięki temu warszawiacy będą mogli ubiegać się o dotację przez cały rok. Nabór wniosków na nowych zasadach rozpocznie się w drugiej połowie października.

 

Ogrzewanie energią ze słońca i wiatru

Osoby likwidujące kopciucha i zastępujące go pompą ciepła (gruntową bądź powietrzną) mogą – oprócz dotacji na pompę i instalację grzewczą – otrzymać preferencyjną dopłatę na zakup paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych. Energia elektryczna pozyskana z promieni słońca i wiatru zasila pompę ogrzewającą budynek. Standardowa dopłata do paneli fotowoltaicznych to 1,5 tys. zł za 1 kW, jednak w tym przypadku mieszkańcy mogą liczyć na 5 tys. zł za 1 kW, (maksymalnie 15 tys. zł).  Nie wszystkie budynki można podłączyć do sieci ciepłowniczej lub gazowej, dlatego tzw. zielone ciepło jest ekologiczną alternatywą

 

Więcej informacji na stronie https://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/nowe-dotacje-na-likwidacj-kopciuch-w

 

Wawer otrzymał rekordowe środki na wymianę kopciuchów

Na podstawie wniosków złożonych do 10 czerwca 2020 roku, jeszcze w tym roku wymienimy w Wawrze co najmniej 400 pieców, z czego:

  • 114 w zasobach komunalnych

  • co najmniej 300 w zasobach prywatnych

W oparciu o liczbę przyjętych dotychczas wniosków zakładamy wpłynięcie do końca roku co najmniej 200 kolejnych wniosków od osób fizycznych. Uwzględniając liczbę kotłów objętych dotacjami, w latach 2017-2020 zmodernizowanych w Wawrze będzie ponad 1 000 z 3,5 tys. pieców przewidzianych do wymiany w dzielnicy Wawer, z czego w latach 2019-2020 750 kotłów.

Więcej informacji na stronie.

Dotacja na modernizację kotłowni

Szczegółowe zasady udzielania dotacji na realizację inwestycji polegających na likwidacji kotłów lub palenisk na paliwo stałe albo olej opałowy określone są w załączniku nr 1 do uchwały XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26 września 2019 r.

Od 23 października 2019 r. można wnioskować o dotację na wymianę tzw. „kopciucha” na:

  • piec gazowy,

  • przyłączenie nieruchomości do sieci ciepłowniczej,

  • instalację pompy ciepła,

  • instalację ogrzewania elektrycznego.

 

Dodatkowo mieszkańcy, którzy zdecydują się na likwidację „kopciucha” mogą również otrzymać środki na:

  • odnawialne źródła energii, tj. kolektory słoneczne, instalacje fotowoltaiczne czy turbiny wiatrowe, współpracujące z nowym ekologicznym źródłem ogrzewania,

  • wykonanie lub modernizację instalacji centralnego ogrzewania i instalacji ciepłej wody użytkowej.

 

To rozwiązanie jest nowością, szczególnie korzystną dla wnioskodawców.

Szczegółowe kwoty dotacji na modernizację kotłowni znajdują się tutaj.

 

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na likwidacji kotłów lub palenisk na paliwo stałe albo olej opałowy stanowi załącznik nr 2 do ww. uchwały.

Wnioski przyjmowane są w Biurze Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej lub w dzielnicowych Biurach Obsługi Mieszkańców od 23 października 2019 r. do 31 grudnia 2022 r.

Uprawnione do ubiegania się o dotację są m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.

Formularz wniosku oraz opis kolejności czynności przy ubieganiu się o dotację znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

Dotacja na odnawialne źródła energii

Szczegółowe zasady udzielania dotacji na realizację inwestycji polegających na wykonaniu w nieruchomościach, które nie są ogrzewane kotłami lub paleniskami na paliwo stałe albo olej opałowy, instalacji odnawialnych źródeł energii określone są w załączniku nr 1 do uchwały XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26 września 2019 r.

Od 23 października 2019 r. można wnioskować o dotację na instalację:

  • pomp ciepła,
  • kolektorów słonecznych,
  • paneli fotowoltaicznych,
  • turbin wiatrowych.

Szczegółowe kwoty dotacji na modernizację kotłowni znajdują się tutaj.

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na wykonaniu instalacji odnawialnych źródeł energii stanowi załącznik nr 3 do ww. uchwały.

Wnioski przyjmowane są w Biurze Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej lub w dzielnicowych Biurach Obsługi Mieszkańców od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planowana jest realizacja inwestycji.

Uprawnione do ubiegania się o dotację są m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.

Formularz wniosku oraz opis kolejności czynności przy ubieganiu się o dotację znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej https://bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/biura_urzedu/PK/OZE.htm

Likwidacja zbiornika/ów bezodpływowego/ych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego

Szczegółowe zasady udzielania dotacji na realizację inwestycji polegających na likwidacji zbiornika/ów bezodpływowego/ych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości określone są w załączniku nr 4 do uchwały XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26 września 2019 r.

Od 23 października 2019 r. można wnioskować o wyższą dotację na likwidację zbiornika bezodpływowego. Kwota wzrosła z 3 tys. do 4 tys. zł

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na likwidacji zbiornika/ów bezodpływowego/ych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości stanowi załącznik nr 5 do ww. uchwały.

Wnioski przyjmowane są w Biurze Ochrony Środowiska lub w dzielnicowych Biurach Obsługi Mieszkańców od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planowana jest realizacja inwestycji.

Uprawnione do ubiegania się o dotację są m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.

Formularz wniosku oraz opis kolejności czynności przy ubieganiu się o dotację znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.

Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów/odpadów zawierających azbest

Szczegółowe zasady udzielania dotacji na realizację inwestycji polegających na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów/odpadów zawierających azbest określone są w załączniku nr 6 do uchwały XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26 września 2019 r.

Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest usunięcie wszystkich wyrobów azbestowych z posesji do końca 2032 roku. Dotacje ułatwiają wywiązanie się z tego obowiązku.

Dotacje obejmują 100% rzeczywistych kosztów demontażu, pakowania, transportu i przekazania ich na składowisko odpadów przyjmujących te odpady niebezpieczne.

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów/odpadów zawierających azbest stanowi załącznik nr 7 do ww. uchwały.

Wnioski przyjmowane są w Biurze Ochrony Środowiska lub w dzielnicowych Biurach Obsługi Mieszkańców od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planowana jest realizacja inwestycji.

Uprawnione do ubiegania się o dotację są m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.

Formularz wniosku oraz opis kolejności czynności przy ubieganiu się o dotację znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.

Budowa urządzeń do zatrzymania wód opadowych i roztopowych

DODATKOWY NABÓR WNIOSKÓW w terminie od 1 kwietnia do 31 lipca 2020 r.
- ogłoszenie Prezydenta m.st. Warszawy.

 

Szczegółowe zasady udzielania dotacji na realizację inwestycji polegających na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania określone są w załączniku nr 8 do uchwały XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26 września 2019 r.

Od 23 października 2019 r. można wnioskować o dotację na budowę urządzeń do zatrzymania wód opadowych i roztopowych, takich jak skrzynki rozsączające, studnie chłonne, oczka wodne, czy zbiorniki retencyjne.

Można uzyskać dotację z budżetu miasta do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji, jednak nie więcej niż 4 tys. zł dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz nie więcej niż 10 tys. zł dla pozostałych wnioskodawców niezaliczonych do sektora finansów publicznych.

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegającej na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania stanowi załącznik nr 9 do ww. uchwały.

Wnioski przyjmowane są w Biurze Ochrony Środowiska lub w dzielnicowych Biurach Obsługi Mieszkańców. Na realizację inwestycji w 2020 r od 23 października 2019 r. do 31 marca 2020 r.. Na realizację inwestycji w latach następnych wnioski przyjmowane będą od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planowana jest realizacja inwestycji.

Uprawnione do ubiegania się o dotację są m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.

Formularz wniosku oraz opis kolejności czynności przy ubieganiu się o dotację znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.

Pozostałe inwestycje służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej

Ogólne zasady udzielania dotacji na realizację inwestycji służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej określone są w uchwale XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 26 września 2019 r. Dla inwestycji innych niż ujęte w załącznikach nr 1-9 zasady udzielania dotacji określa załącznik nr 10, a formularz wniosku stanowi załącznik nr 11.

Wnioski przyjmowane są w Biurze Ochrony Środowiska lub w dzielnicowych Biurach Obsługi Mieszkańców od 2 stycznia do 31maja roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji.

Uprawnione do ubiegania się o dotację są m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Wnioskodawcą może być jedynie podmiot lub jednostka, posiadające udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.

Formularz wniosku o dotację znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

Dotacje - najczęściej zadawane pytania

Czy dotacje udzielane mieszkańcom na inwestycje ekologiczne z budżetu miasta są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, czy też urząd wystawia po wypłacie dotacji stosowny druk PIT i trzeba taką dotację uwzględnić w zeznaniu podatkowym?

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U 2019, poz. 1387, z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Do takich dotacji zalicza się m.in. dotacje ze środków budżetu m.st. Warszawy przeznaczone na realizację inwestycji ekologicznych dotowanych na podstawie uchwały nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z 26 września 2019 r. Powyższe stanowisko jest wyłącznie opinią i nie może być traktowane, jako wiążąca interpretacja przepisów. Zgodnie z art. 14b §1 ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2019, poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym każda osoba ma możliwość wystąpienia o wydanie interpretacji indywidualnej, jeżeli ma wątpliwości, co do zaistniałego stanu faktycznego, który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej pod adresem www.mf.gov.pl/administracja-podatkowa/dzialalnosc/interpretacje-podatkowe/interpretacje-indywidualne.

 

Czy są dotacje na budowę przyłączy kanalizacji ściekowych?

Istnieje możliwość uzyskania dofinansowania ze środków budżetu m.st. Warszawy na realizację inwestycji polegającej na likwidacji zbiornika bezodpływowego wraz z budową przyłącza do miejskiej sieci kanalizacyjnej.

Szczegółowe informacje dla wnioskodawców ubiegających się o dotację dostępne są w zakładce likwidacja zbiornika/ów bezodpływowego/wych wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości, pod adresem: https://bip.warszawa.pl/NR/exeres/9FECDBC7-DACF-499A-B7AB-3D8F950B6802,frameless.htm.

 

Czy można uzyskać dofinansowanie na likwidację eternitu?

Istnieje możliwość uzyskania dofinansowania ze środków budżetu m.st. Warszawy na realizację inwestycji polegającej na demontażu, pakowaniu, transporcie wyrobów/odpadów zawierających azbest (np. płyty eternitowe faliste lub płaskie, rury azbestowo-cementowe kanalizacji sanitarnej lub deszczowej, rury azbestowo-cementowe zsypowe lub wentylacyjne) i przekazaniu ich na składowisko odpadów przyjmujących te odpady niebezpieczne.

Szczegółowe informacje dla wnioskodawców ubiegających się o dotację dostępne są w zakładce usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów/odpadów zawierających azbest, pod adresem: https://bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/biura_urzedu/OS/dofinansowanie_przedsiewziec/inne/azbest.htm.


Nie znalazłeś informacji?