- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Zameldowanie/wymeldowanie
Zameldowanie/wymeldowanie
null Zameldowanie na pobyt czasowy obywateli Rzeczpospolitej Polskiej (RP)
Zmieniasz miejsce zamieszkania? Chcesz zameldować się na pobyt czasowy? Sprawdź jak to zrobić.
[!] Jeśli masz polskie obywatelstwo i przebywasz w Polsce, masz obowiązek zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Krok po kroku
- Wypełnij formularz zgłoszenia pobytu czasowego.
- Dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zameldujemy Cię na pobyt czasowy.
- Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu musisz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców Warszawy. Jak to zrobić przeczytasz w karcie informacyjnej Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców m.st. Warszawy.
Wymagane dokumenty
- Formularz zgłoszenia pobytu czasowego. Pamiętaj, że musi być uzupełniony również w punkcie 6.
[!] Musisz przygotować odrębny wniosek dla każdej osoby, która się melduje, również dla dziecka. - Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli masz tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować (np. jesteś jego właścicielem lub masz umowę najmu) – przynieś do wglądu dokument, który to potwierdzi, np.:
- umowę cywilnoprawną,
- odpis z księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu.
- Jeśli nie masz żadnego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – przynieś dokument, który potwierdzi tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu. Na formularzu zgłoszenia Twojego pobytu właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu.
- Jeśli meldujesz inną osobę musisz mieć dodatkowo do wglądu:
- dokument, który potwierdza, że możesz działasz w jej imieniu np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki,
- swój dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Możliwe dodatkowe opłaty:
17 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy.
Opłaty możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
- przelewem na rachunek bankowy.
Numer rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu [oraz wpisz imię i nazwisko osoby].
Miejsce złożenia i odbioru
- osobiście w dowolnej delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Warszawie.
- przez stronę internetową www.gov.pl.
Załatwiam sprawę osobiście:
- Pobierz i wypełnij formularz zgłoszenia pobytu czasowego.
- Przyjdź do dowolnej delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich i złóż podpisany formularz i niezbędne dokumenty.
- Po sprawdzeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany od razu.
- Jeśli potrzebujesz zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy, złóż wniosek o jego wydanie. Zaświadczenie otrzymasz od razu.
Jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście w urzędzie możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Jeśli chcesz złożyć formularz przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego). Pozwoli potwierdzić Twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod Ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
- Wejdź na stronę www.gov.pl.
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- Zaloguj się na ePUAP.
- Wypełnij formularz zameldowania na pobyt czasowy.
- Podpisz i wyślij zgłoszenie.
- Po sprawdzeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
- Jeśli potrzebujesz zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy, złóż wniosek o jego wydanie.
- Potwierdzenie otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
[!] Jeśli widniejesz w księdze wieczystej i wpisany adres lokalu będzie się z nią zgadzał – system zamelduje Cię automatycznie.
Więcej szczegółowych informacji znajdziesz na stronie serwisu Rzeczpospolitej Polskiej: Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz się odwołać.
Uwagi
- Przy zameldowaniu na pobyt czasowy musisz wskazać deklarowany okres pobytu. Pobyt czasowy to przebywanie przez ponad 3 miesiące poza miejscem Twojego stałego pobytu.
- Jeśli zgłaszasz pobyt czasowy to możesz otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu, jeśli wystąpisz do urzędu z takim wnioskiem. Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednak nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
- Jeśli zmieniasz miejsce pobytu czasowego nie musisz wymeldowywać się z niego. Możesz to zrobić jednocześnie przy zgłoszeniu nowego miejsca pobytu czasowego lub stałego.
- Przy zgłoszeniu urodzenia dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego (USC), jest ono jednocześnie meldowane na pobyt czasowy. Dziecko melduje kierownik USC, kiedy sporządza akt urodzenia. Zameldowanie następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
- Jeśli dziecko urodziło się za granicą, to po dokonaniu transkrypcji aktu urodzenia, rodzice występują z wnioskiem o zameldowanie dziecka.
- Jeżeli dane we wniosku budzą wątpliwości, to o zameldowaniu decyduje organ gminy w drodze decyzji administracyjnej. W tym trybie rozstrzygane są też wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem. Więcej przeczytasz o tym w karcie informacyjnej Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 29.02.2024 r.