Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego

null Uzupełnienie aktu stanu cywilnego

Jeżeli akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich danych, które powinny być w nim zamieszczone, możesz wystąpić do urzędu stanu cywilnego (USC) o uzupełnienie takiego aktu.
Akt stanu cywilnego może zostać uzupełniony:

  • na wniosek osoby, której ten akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, 
  • na wniosek osoby, która wykaże interes prawny, 
  • z urzędu.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego i podpisz go.
  2. Złóż dokumenty we właściwej siedzibie USC:
    • w Wydziale Rejestracji Stanu Cywilnego, w którym był sporządzony akt – jeśli chcesz uzupełnić akt z roku bieżącego,
    • w Wydziale Archiwalnych Ksiąg Stanu Cywilnego – jeśli chcesz uzupełnić akt sporządzony w latach ubiegłych.
  3. Zapłać opłatę skarbową za uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku wydamy Ci odpis zupełny aktu po jego uzupełnieniu lub decyzję administracyjną o odmowie uzupełnienia.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego
  2. Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
  3. Do wglądu dokument tożsamości osoby, która składa wniosek – dowód osobisty, paszport.
  4. Jeżeli podstawą uzupełnienia jest dokument zagraniczny, dołącz ten dokument. 
    [!] Musi być przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego. 

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

39 zł – opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego po uzupełnieniu aktu stanu cywilnego.
Za uzupełnienie aktu stanu cywilnego możesz zapłacić:

  • w dowolnej kasie urzędu,
  • w opłatomacie w siedzibie USC,
  • przelewem na rachunek bankowy urzędu: 

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata: „Opłata skarbowa za uzupełnienie aktu stanu cywilnego Jana Kowalskiego” – podaj imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć osobiście:

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy.

Termin odpowiedzi

  1. Jeśli nie będziemy mieli wątpliwości, rozpatrzymy Twój wniosek tak szybko jak to możliwe.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Jeśli kierownik USC odmówi Ci uzupełnienia aktu, wyda decyzję administracyjną. Masz 14 dni, żeby się od niej odwołać do Wojewody Mazowieckiego. Odwołanie złóż u kierownika USC, który wydał decyzję.

Uwagi

  1. Podstawą uzupełnienia są akta zbiorowe i akty stanu cywilnego, które dotyczą zdarzeń wcześniejszych tej samej osoby lub jej wstępnych czyli rodziców, dziadków, pradziadków.
  2. Jeśli akt będzie uzupełniony z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik USC powiadamia tę osobę o zamiarze uzupełnienia lub o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
  3. Jeśli uzupełnienie aktu małżeństwa nastąpi na wniosek jednego z małżonków, kierownik USC powiadamia drugiego małżonka o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 10.07.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?