- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Urząd Stanu Cywilnego
-
/
Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego
- Odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego
- Przeniesienie zagranicznego aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego
- Rejestracja małżeństw
- Rejestracja urodzeń
- Rejestracja zgonów
- Sporządzenie testamentu przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego
- Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń
- Zdarzenie z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane
- Zgłoszenie jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego
- Zmiana imienia lub nazwiska
Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego
null Uzupełnienie aktu stanu cywilnego
Jeżeli akt stanu cywilnego nie zawiera wszystkich danych, które powinny być w nim zamieszczone, możesz wystąpić do urzędu stanu cywilnego (USC) o uzupełnienie takiego aktu.
Akt stanu cywilnego może zostać uzupełniony:
- na wniosek osoby, której ten akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego,
- na wniosek osoby, która wykaże interes prawny,
- z urzędu.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego i podpisz go.
- Złóż dokumenty we właściwej siedzibie USC:
- w Wydziale Rejestracji Stanu Cywilnego, w którym był sporządzony akt – jeśli chcesz uzupełnić akt z roku bieżącego,
- w Wydziale Archiwalnych Ksiąg Stanu Cywilnego – jeśli chcesz uzupełnić akt sporządzony w latach ubiegłych.
- Zapłać opłatę skarbową za uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
- Po rozpatrzeniu wniosku wydamy Ci odpis zupełny aktu po jego uzupełnieniu lub decyzję administracyjną o odmowie uzupełnienia.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
- Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
- Do wglądu dokument tożsamości osoby, która składa wniosek – dowód osobisty, paszport.
- Jeżeli podstawą uzupełnienia jest dokument zagraniczny, dołącz ten dokument.
[!] Musi być przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
39 zł – opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego po uzupełnieniu aktu stanu cywilnego.
Za uzupełnienie aktu stanu cywilnego możesz zapłacić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- w opłatomacie w siedzibie USC,
- przelewem na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata: „Opłata skarbowa za uzupełnienie aktu stanu cywilnego Jana Kowalskiego” – podaj imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć osobiście:
- w Wydziale Rejestracji Stanu Cywilnego, w którym był sporządzony akt – jeśli chcesz uzupełnić akt z roku bieżącego,
- w Wydziale Archiwalnych Ksiąg Stanu Cywilnego na ul. M. Flisa 6 – jeśli chcesz uzupełnić akt w sporządzony w latach ubiegłych.
Jednostka odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy.
Termin odpowiedzi
- Jeśli nie będziemy mieli wątpliwości, rozpatrzymy Twój wniosek tak szybko jak to możliwe.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Jeśli kierownik USC odmówi Ci uzupełnienia aktu, wyda decyzję administracyjną. Masz 14 dni, żeby się od niej odwołać do Wojewody Mazowieckiego. Odwołanie złóż u kierownika USC, który wydał decyzję.
Uwagi
- Podstawą uzupełnienia są akta zbiorowe i akty stanu cywilnego, które dotyczą zdarzeń wcześniejszych tej samej osoby lub jej wstępnych czyli rodziców, dziadków, pradziadków.
- Jeśli akt będzie uzupełniony z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik USC powiadamia tę osobę o zamiarze uzupełnienia lub o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
- Jeśli uzupełnienie aktu małżeństwa nastąpi na wniosek jednego z małżonków, kierownik USC powiadamia drugiego małżonka o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 10.07.2024 r.
- Sprostowanie aktu stanu cywilnego
- Odtworzenie treści aktu stanu cywilnego
- Księgi aktów stanu cywilnego znajdujące się w USC m.st. Warszawy - księgi zabużańskie
- Przeniesienie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego – transkrypcja
- Rejestracja zdarzenia z zakresu stanu cywilnego, które nastąpiło za granicą i nie zostało zarejestrowane
- Wydanie odpisu zupełnego lub skróconego aktu stanu cywilnego
- Sporządzenie testamentu przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego (USC)
- Odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
- Zgłoszenie zgonu