Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń

null Wydanie odpisu zupełnego lub skróconego aktu stanu cywilnego

Tłumaczenie na język ukraiński

Tłumaczenie na język angielski

Tłumaczenie na język rosyjski

 

 

Jeśli potrzebujesz odpisu aktu stanu cywilnego, tutaj dowiesz się co musisz zrobić, aby go otrzymać.
[!] Jeśli akt stanu cywilnego został sporządzony za granicą, to jego odpis możemy wydać jeżeli został on wcześniej przeniesiony do Systemu Rejestrów Państwowych w Polsce.

Krok po kroku

  1. Złóż w urzędzie wniosek o wydanie odpisu zupełnego lub skróconego – w zależności od tego, którego potrzebujesz. 
  2. Dołącz do niego wymagane dokumenty i złóż je w urzędzie. Możesz to zrobić na kilka sposobów – szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  3. Zapłać opłatę skarbową jeśli jest wymagana – szczegółowe informacje znajdziesz sekcji Opłaty.
  4. Po rozpatrzeniu wniosku wydamy potrzebny Ci odpis lub decyzję o odmowie jego wydania.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie odpisu (zupełnego lub skróconego) aktu stanu cywilnego:
    • aktu urodzenia
    • aktu małżeństwa
    • aktu zgonu.
  2. Potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej.
  3. Dokument, który potwierdzi Twój interes prawny – jeżeli nie masz ustawowych uprawnień do otrzymania odpisu, np. prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu opieki, gdy jesteś opiekunem prawnym. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Uwagi.
  4. Do wglądu dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
  5. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię takiego pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez jedną z tych osób:
    • notariusza 
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (PDF 69,8 kB).

Opłaty

Opłaty zależą od rodzaju odpisu jaki chcesz otrzymać:

  • 22 zł – opłata skarbowa za odpis skrócony,
  • 33 zł – opłata skarbowa za odpis zupełny,
  • bezpłatnie – jeśli odpis jest Ci potrzebny np. do:
    • wyrobienia dowodu osobistego lub paszportu,
    • zatrudnienia, otrzymania wynagrodzenia za pracę,
    • otrzymania świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
    • przyznania ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego,
    • przyznania: opieki, kurateli, adopcji,
    • alimentów.

[!] W ustawie o opłacie skarbowej znajdziesz wszystkie przypadki, w których nie trzeba płacić za wydanie odpisu.
Możliwe opłaty dodatkowe:

  1. 17 zł – opłata za formularz wielojęzyczny
  2. 17 zł – oplata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi, prawnukowi) lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty,
  3. 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.

Za formularz wielojęzyczny możesz zapłacić:

  • przelewem na rachunek bankowy:
    Urząd Miasta Stołecznego Warszawy 
    23 1030 1508 0000 0005 5000 1004
    W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata, np. Opłata za formularz wielojęzyczny XXX XXX –  tu podaj imię i nazwisko osoby, której formularz dotyczy.
  • w kasie urzędu dzielnicy: Białołęka, Praga-Południe, Targówek, Ursus, Ursynów, Wilanów,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • przelewem na rachunek bankowy urzędu:
    Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
    Centrum Obsługi Podatnika
    21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
    W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata, np.: „Opłata skarbowa za odpis aktu małżeństwa XXX XXX” – w tym miejscu podaj imię i nazwisko osoby, której odpis dotyczy.
  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. osobiście 
    • w wybranej siedzibie USC m.st. Warszawy,
      [!] Wniosku nie złożysz w siedzibie przy ul. T. Chałubińskiego 8 (Wydział Zagranicznej Rejestracji Stanu Cywilnego). 
  2. pocztą na adres: Urząd Stanu Cywilnego m.st. Warszawy, na adres wybranej siedziby USC,
  3. przez internet.
    [!] Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego możesz złożyć w każdym USC w Polsce.

Składam wniosek osobiście w urzędzie

  1. Sprawdź, gdzie możesz złożyć wniosek.
  2. Wypełnij wniosek o akt stanu cywilnego, którego potrzebujesz i podpisz go.
    [!] Wnioski znajdziesz w sekcji Pliki do pobrania oraz w siedzibach Urzędu Stanu Cywilnego.
  3. Zapłać opłatę skarbową za wydanie odpisu, jeśli jest wymagana.
  4. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  5. Złóż wniosek w dowolnej siedzibie USC m.st. Warszawy lub wyślij go pocztą.
    [!] Wniosku nie złożysz w siedzibie przy ul. T. Chałubińskiego 8 (Wydział Zagranicznej Rejestracji Stanu Cywilnego).

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
[!] Przez internet nie możesz wnioskować o formularz wielojęzyczny.

  1. Wejdź na stronę serwisu Rzeczypospolitej Polskiej „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego”
  2. Kliknij przycisk „Wyślij wniosek” i zaloguj się do serwisu mObywatel.
  3. Wypełnij wniosek i wybierz sposób płatności.
  4. Dołącz wymagane dokumenty.
  5. Wybierz, w jaki sposób chcesz otrzymać odpis.
  6. Złóż wniosek.

[!] E-doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie ADE (adresu do doręczeń elektronicznych). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Jeśli chcesz złożyć wniosek przez e-Doręczenia

  1. Wejdź na stronę mobywatel.gov.pl, zaloguj się. 
  2. Wybierz sposób złożenia dokumentów przez skrzynkę do e-Doręczeń. 
  3. Przygotuj wniosek i wymagane dokumenty. Dołącz je, podpisz treść wiadomości i wyślij.

Odpisy aktu stanu cywilnego możesz otrzymać w formie dokumentu elektronicznego.
[!] Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego jest ważny tylko w formie elektronicznej i może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których go przekażesz. Jeśli wydrukujesz taki odpis, to ten wydruk nie będzie dokumentem urzędowym – nie będzie miał takiej samej mocy jak papierowy odpis wydany przez USC.
Jak przekażemy Ci odpis
Odpis przekażemy Ci we wnioskowanej formie: papierowej lub elektronicznej. Otrzymasz go w sposób wskazany we wniosku: osobiście w urzędzie, listem poleconym lub drogą elektroniczną.

 

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku – jeśli akt był sporządzony w USC m.st. Warszawy.
  2. Do 10 dni roboczych – jeśli akt był sporządzony w innym urzędzie stanu cywilnego i nie został jeszcze przeniesiony do rejestru.

Tryb odwoławczy

Kierownik USC może odmówić Ci wydania odpisu, jeśli na przykład chcesz dostać odpis aktu innej osoby i nie wykażesz interesu prawnego do jego uzyskania. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie wydania dokumentu. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania takiej decyzji. Odwołanie kieruj do Wojewody Mazowieckiego, ale złóż je u kierownika USC, który wydał Ci odmowną decyzję.

Uwagi

  1. Odpisy mogą otrzymać: 
    • osoba, której akt dotyczy, i jej małżonek,
    • wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie),
    • zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki),
    • rodzeństwo,
    • przedstawiciel ustawowy,
    • opiekun prawny – musi przedstawić prawomocne postanowienie sądu,
    • inne osoby, które wykażą interes prawny na podstawie dokumentów.
  2. Masz interes prawny, gdy musisz przedstawić odpis aktu stanu cywilnego, żeby załatwić swoją sprawę np. w postępowaniu sądowym lub administracyjnym. Aby wykazać taki interes prawny musisz przedstawić w USC dokument, który potwierdzi taką potrzebę np. wezwanie z sądu do złożenia odpisu aktu stanu cywilnego.
  3. Wielojęzyczny standardowy formularz do dokumentu urzędowego (tłumaczenie pomocnicze) jest wydawany do odpisów skróconych. Formularz nie jest samodzielnym dokumentem. Może być przedstawiany tylko z dokumentem, do którego został wydany.

Podstawa prawna

Wersja 3.0 z 4.09.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?